Het gros van de beeldschermpjes voor consumenten kent kleur, met uitzondering
van e-readers, de leesplankjes voor boeken die snel aan populariteit winnen.

Maar dat gaat veranderen. De komst van Apple’s iPad, het internetleesplankje,
waarop je ook video’s kan bekijken en boeken kunt lezen, dwingt makers van
e-readers tot vernieuwing, signaleert The
New York Times,
zaterdag 11 september.

E-reader populair
De wereldwijde verkopen van e-readers stijgen fors, van vijf miljoen in 2009
tot naar verwachting 11 miljoen dit jaar, schat onderzoeksbureau iSuppli.

De komst van Apple’s iPad noopt daarbij tot innovatie. Adviesbureau Forrester
verwacht dat producenten van e-readers dit najaar met kleurenversies op de
markt komen, aldus de NYT.

Amazon, verkoper van de Kindle, en Barnes & Noble, maker van de Nook,
hebben nog geen aankondigingen gedaan. Maar nichespelers willen wel
kleurversies van hun e-readers introduceren, op lcd-schermpjes.

Zo kondigde het bedrijf Sharper Image afgelopen augustus aan, zijn The
Literati reader in een kleurenversie op de Amerikaanse markt te brengen voor
159 dollar.

Stroom en leesbaarheid
Probleem is nog wel dat de lcd-kleurenschermen, die Apple ook gebruikt voor
de iPad, diverse nadelen meebrengen. Ze consumeren veel stroom en de
lcd-schermen zijn buiten minder goed leesbaar.

De hoop van verkopers van e-readers ligt bij bedrijven als E-Ink, dat een
reflectieve technologie heeft ontwikkeld met laag stroomverbruik en goede
leesbaarheid. Die wordt nu gebruikt voor de zwart-witte Kindle, de Nook en
andere readers.

Een kleurenversie van E-Inks technologie komt binnenkort op de markt, aldus
een directeur van het bedrijf tegenover de NYT.

Lees ook:

Is het e-boek van de auteur of de uitgever?

Prijsoorlog breekt uit tussen e-readers

E-book populairder bij Amazon dan papieren editie

Ipad ideaal voor dikke vingers van sumoworstelaars

Mannen willen Android, vrouwen Blackberry

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl